Kváskový chléb


Kváskový chléb jsem poprvé zkusila upéct před dvěma roky a od té doby už jsem se ke kupovanému chlebu nevrátila. To je jedno úskalí domácí výroby, jednou ochutnáte a už se nechcete vracet zpět, ať jde o pečivo, džemy nebo třeba kysané zelí, které jsem jako malá jedla jen domácí a po "vylétnutí z rodného hnízda" s hrůzou zjistila co, se může prodávat pod názvem kysané zelí.

Ale vraťme se k chlebu... Nejprve je potřeba, buď koupit, nebo vyrobit žitný kvásek. Na výrobě kvásku nic složitého není.

První den smícháme žitnou mouku s vodou v poměru 1:1 (3 lžíce od každého) a necháme při pokojové teplotě do druhého dne. Druhý den přikrmujeme, polovinu kvasu z prvního dne vyhodíme a přikrmíme znovu 3 lžícemi mouky a vody a takto pokračujeme až do čtvrtého dne. Pátý den je už kvásek připravený pro pečení. Kvásek musí nakysle vonět a nesmí být plesnivý. Pro pečení používám postup à la Maškrtnica.



Kváskový chléb:

  kvásek

  200 g žitné mouky

  200 ml vody


Nejprve smícháme připravený kvásek s vodou a moukou a těsto necháme pracovat 12 - 16 hodin zakryté utěrkou nebo potravinářskou fólií při pokojové teplotě. Po této době odebereme si 2 - 3 lžíce na další chléb, zbytek zpracujeme na chléb. Kvásek uchováváme v lednici ve sklenici s perforovaným uzávěrem nebo překrytý látkou. V lednici vydrží cca 7 - 10 dní.


  chléb

  zbytek kvasu
  500 g mouky (pšeničné a žitné v různém poměru, více v postupu)
  375 - 400 ml vody
  15 g soli
  8 g kmínu

Na chléb smícháme kvas s moukou, já používám 300 g žitné chlebové a 200 g pšeničné chlebové mouky a výsledný chléb je hutný, pokud chcete nadýchanější, použijte jen pšeničnou mouku (ale experimentům se meze nekladou). Dále přidáme vodu, sůl a kmín. Vypracujeme tužší těsto, které přesuneme na pomoučenou desku (vál) a ještě zpracujeme na hladké těsto. Připravený bochánek dáme do hodně pomoučené ošatky (těsto celkem lepí) a necháme kynout cca 3 - 5 hodin, záleží, jak máte doma teplo :). 
Nakynutý chléb opatrně vyklopíme na pečící plech a dáme do trouby předem vyhřáté na 250°C a ještě než troubu s chlebem zavřeme, nalijeme do nádoby na dně trouby (nebo rovnou na dno trouby) cca 0,5 dl vody. Pečeme 15 minut při teplotě 250°C a poté teplotu snížíme na 200°C do kaštanové barvy. Hotový chléb dáme vychladnout na mřížku, a abychom si byli jisti, že je chléb opravdu hotový, můžeme poklepat na spodní stranu, správný zvuk je dutý.
Namaste


FitBlogies

Ahoj, jmenuji se Petra. Mám tak trochu jiný pohled na svět a snažím se i v těžkých situacích zachovat úsměv a optimismus. A co pro mě znamená být fit? Je to nejen cvičení, strava a péče o tělo celkově, ale i ta duševní stránka, kdy je člověk sám se sebou vyrovnaný. Pokud by vás cokoliv zajímalo napište mi na mail: hawlovapetra@seznam.cz

2 komentáře :

  1. Ahoj, na tvůj web jsem se narazila zrovna dnes. Moc se mi líbí a inspiruje mě ještě k větším kulinářským výkonům. Super recepty, už jsem tvůj odběratel..Díky..:)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Moc děkuju, jsem ráda, že se recepty líbí :). Ať se Ti daří

      Vymazat