Káva ano či ne - jak je to s tím kofeinem?


Když se řekne kofein většina z nás si představí kávu, ale je mnoho dalších potravin, ve kterých se vyskytuje. Takže kromě kávy to je například:
  • čokoláda a vše ve všem je obsažená (i zmrzlina)
  • čaj
  • kolové nápoje
  • energetické drinky
  • spalovače tuku
  • slunečnicová semínka (to beru s rezervou, nenašla jsem důvěryhodný zdroj, jen vysvětlení, že se tím semínka brání před škůdci)
A jak je to tedy s účinky kofeinu na organismus? Shrnu to pro přehlednost zase do jednotlivých bodů.
  • zrychluje metabolismus (hodně sportovců proto přijímá kofein před tréninkem)
  • tlumí pocit únavy - takže cítíme pocit povzbuzení
  • sahá do energetických rezerv
  • 1/2 dávky přijatého kofeinu se u dospělého člověka odbourá přibližně za 4 hodiny, u těhotných žen se tato doba zvyšuje až na 10 hodin a u dětí je to 30 hodin
  • díky pomalému odbourávání snižuje kvalitu spánku
  • tlumí kreativní a hlubší myšlení
  • káva je agresivní pro žaludek, z toho důvodu by se neměla pít na lačno


Rozhodnutí je na každém z nás, ale myslím si, že zase platí známé pravidlo všeho s mírou. U mě je to jasné, kafe ani kola mi nechutnají a díky převažujícím negativům se vyhýbám i různým spalovačům a energetickým drinkům. Čokoládu a ostatní věci si dám ráda, ale nejím to na kila :).


S každou vypitou kávou si naše tělo bere energii, která náleží dni nadcházejícímu.

Kdysi jsem slyšela moc hezkou větu, právě o kávě, ale nepamatuji si ji přesně, bylo to asi nějak takto. S každou vypitou kávou si naše tělo bere energii, která náleží dni nadcházejícímu. Tím se postupně dostáváme do energetického deficitu, takže kávu pijte protože vám chutná, a ne proto, že jí "dobijete baterky", to radši častěji relaxujte nebo jděte o chvilku dříve spát.


Na závěr mám pro vás "kafaře" ještě jeden tip z tradiční čínské medicíny. Do kávy si přidejte ždibec mletého kardamomu, měl by tlumit její agresivní účinky na žaludek.

A jak to máte vy s kofeinem? A pijete rádi kávu, kolu, "energeťáky" atd.?

Petra

FitBlogies

Ahoj, jmenuji se Petra. Mám tak trochu jiný pohled na svět a snažím se i v těžkých situacích zachovat úsměv a optimismus. A co pro mě znamená být fit? Je to nejen cvičení, strava a péče o tělo celkově, ale i ta duševní stránka, kdy je člověk sám se sebou vyrovnaný. Pokud by vás cokoliv zajímalo napište mi na mail: hawlovapetra@seznam.cz

6 komentářů :

  1. Ahoj, tak já si dám kávu přibližně 2x měsíčně, někde na návštěvě :D. Energiťáky, to vůbec neprovozuju. Čokoládu to jo, ale taky ne na kila. Jinak moc hezkej článek s obrázkama :). Donutilo mě to se zamyslet, kolik lidí a jak moc okolo mě pijí kávu a někteří fakt hodně.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak to jsme na tom skoro stejně :) a děkuji za pochvalu. Jsem ráda, že se nad tím někdo zamyslel. V této uspěchané době si opravdu někdy zaděláváme na problém i třeba takovou "pitomostí" jako je kafe.

      Vymazat
  2. Tak já pokud si nedám čtyři kávy denně, jako bych nebyl...hlavně, když se potřebuju rozjet v práci.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. No páni, to si stěží dokážu představit.

      Vymazat
  3. Kávu nepiji vůbec, nechutná mi, jsem typický "čajař" :-) zelený, ovocný, bílý, pečený,... na druhu nezáleží, chutnají mi všechny :-) a energeťáky, kolu a další blbiny do mě nikdo nedostane.

    All my cosmetics

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Přesně, já taky radši čaj :). Děkuji za komentář.

      Vymazat