Asi nejsem "správný" vegan


Minulý týden proběhla na veganských facebookových stránkách diskuze na téma: Jak se vyrovnávají vegani s tím, když jejich partner/ka není vegan. A jelikož se mě ta diskuze celkem dost dotkla, vznikl z toho i tento článek.

Názory by se daly shrnout do tří skupin. První skupina byli lidé v takovém vztahu, kteří respektovali to, že jejich protějšek se touto cestou nevydal. Druhá skupina, lidé také ve vztahu s "neveganem", ale u kterých byla dohoda o tom, že v jejich přítomnosti a doma partner nic živočišného nekonzumuje. A do třetí skupiny patřili lidé, buď ve vztahu s veganem nebo jejich podmínkou bylo nalezení či "vytvoření" veganské druhé polovičky.

Asi si dokážete představit, jak taková diskuze probíhala. Celkově jsem z ní, po přečtení, měla hodně nepříjemné pocity. A i když mi můj vnitřní hlas říkal, ať to nedělám, přesto jsem se do diskuze také zapojila.


Ve zkratce. Můj přítel jí vše (několikrát do týdne se mnou veganská jídla), ví, jak vypadají velkochovy zvířat a pochopitelně se mu to nelíbí (asi jako drtivé většině lidí, kteří se to dozví). Ale není to jeho cesta, stát se vegetariánem či veganem a já to respektuji a toleruji. Stejně jako on respektuje a toleruje mně a necpe mi do hlavy, že se maso musí jíst a pít mléko, atd.
Jenže to je "voda na mlýn" především pro třetí názorovou skupinu z diskuze. Protože, když dokážu podle některých diskutujících žít s vrahem, slabochem (slaboch, protože si nedokáže odepřít maso), člověkem podporujícím násilí a z toho tedy vyplývá bez morálních zásad, zkrátka špatným člověkem, tak ani já nejsem vegan.
Přišlo mi to jako urážka všech mých blízkých, které mám ráda (protože v mém okolí příbuzných a známých jsem jediná vegan), ale celkově jako urážka všech "všežravců", které mají rádi i sami diskutující.
Jakákoliv další diskuze se točila v kruhu, pro ně je zásadní věc, aby byl partner na stejné "veganské" vlně. Pro mě (a snad i pro ostatní s podobným názorem), jde také o svobodu rozhodnutí v takovýchto věcech, asi lásku vnímáme trochu jinak.



Sto lidí, sto názorů a každý má právo se vyjádřit, to je v pořádku. Ale pokud je jedním z bodů veganského životního stylu i takový pohled na partnerský vztah, tak se tedy necítím být veganem, protože mám prostě více kritérií, podle čeho soudím, zda je člověk dobrý či špatný. A radši budu pouze někdo kdo, dělá spoustu věcí jako vegan.

Ale neodpustím si jedno zamyšlení...
Jedním z cílů veganství je také jeho osvěta. Jenže když se do toho pustí člověk, který si myslí, že "všežravci" jsou slaboši, uvěří mu ta druhá strana? Nějaké podvědomí a intuice vždy funguje a protějšek to může vycítit, pak jsou všechny snahy o sebelepší skutek marné.
Když už se vegané snaží zvířata bránit, mohli by se od nich i něco naučit. Třeba gorila, která je známým symbolem veganství, zobrazuje sílu a přitom se stravuje výhradně rostlinně. Gorila Koko vzala za svá opuštěná koťata, protože sama nemohla mít potomky. Je proto horší než ostatní gorily, protože se ujala typických masožravců? To si rozhodněte sami, já vidím čistou bezpodmínečnou lásku. Anebo psi, ti jsou mnohdy rovnocennými členy rodiny a milují své pány, ať jsou bohatí nebo chudí, více či méně inteligentní a je jim úplně jedno jestli jste vegan, vegetarián, všežravec apod.


Koko s kotětem, o které se starala jako o své. (zdroj obrázku)

Docela by mě zajímal pohled na toto téma i z druhé strany, co na to "všežravci"? Jak byste se zachovali, kdyby se váš partner/ka rozhodl/a pro veganství?

Petra

FitBlogies

Ahoj, jmenuji se Petra. Mám tak trochu jiný pohled na svět a snažím se i v těžkých situacích zachovat úsměv a optimismus. A co pro mě znamená být fit? Je to nejen cvičení, strava a péče o tělo celkově, ale i ta duševní stránka, kdy je člověk sám se sebou vyrovnaný. Pokud by vás cokoliv zajímalo napište mi na mail: hawlovapetra@seznam.cz

8 komentářů :

  1. Je uklidňující potkat občas takhle někoho normálního. S veganstvím se roztrhl pytel, nic proti tomu, ale jsem člověk, kterého ze všeho nejvíc děsí fanatismus a spousta veganů k němu směřuje. Připadá mi na hlavu postavený, když si vegan pořídí kočku nebo psa a cpe do nich zeleninu.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To jsem ráda. Zastávám názor, že cesta fanatické propagace (nejen) veganství spíš lidi odradí.

      Vymazat
  2. Mám kamarátku, ktorá sa vydala týmto smerom a veľa sme o tom diskutovali. Ak ide o milostný vzťah (kde je súlad dôležitejší než pri priateľstvách, hlavne vzhľadom na spoločné dlžoby a deti, ktoré len tak nezmiznú :D ), tak je dôležité sa v kľúčových veciach zhodnúť. Je ale vegánstvo kľúčové?
    Ja jem všetko. A ak by som mala možnosť, zaobstarávala by som si mäso aj sama, v dnešnej dobe a v mojich podmienkach sa to nedá. Tiež nesúhlasím s tým, čo sa deje vo veľkých korporáciách, ale so zabitím zvieraťa pre mäso ako takým nemám problém. Vadí mi množstvo zbytočného utrpenia - na takých zabíjačkách zvieratá doma zabíjali rýchlo a bez zbytočností, a zabíjali len toľko, koľko rodina ozaj zjedla. Pri všetkých vyhodených zbytkoch je mäso určite veľká časť odpadu. Takže ak je dôvodom na vegánstvo nechuť k zbytočnému utrpeniu a možno nejaké zdravotné veci, nie je to problém. Ak je však človek presvedčený, že život zvieraťa má rovnakú cenu ako ľudský a za žiadnych okolností nemáme právo ho "zjesť", tak mi príde logické, že nebude s niekým, koho považuje za vraha, žiť. Ja, ako ten vrah, ehm, všežravec, by som tiež s niekým takým žiť nechcela. To už nie je potom o jedle ale o väčšom obraze. :)
    Držím vám vo vzťahu palce, ľúbte sa a rešpektujte. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Opravdu jsem se snažila pochopit názor takovýchto veganů, ale prostě nevím. Nevím jak to uchopit, nemohu přijít na podstatu takového myšlení... tu logiku.
      Stala jsem se veganem ze dne na den (před tím asi 2 měsíce vegetarián), protože se mě to utrpení, tak hluboce dotklo, že jsem nechtěla být jeho součástí. Ale prostě vím, že můj přítel je součást mého života, jako jin a jang tvoří celek.A vidím v tom neuvěřitelnou krásu, že (pro někoho) dva tak rozdílné světy dokážou žít v harmonii a navzájem se doplňovat.
      Tady právě vyvstává další otázka, co si představujeme pod pojmem partnerský vztah, pravděpodobně i má odpověď na tuto otázku bude odlišná od mnohých jiných.
      Každopádně respektuji všechny názory a děkuji Vám za ten Váš :). Přeji Vám v životě mnoho úspěchů.

      Vymazat
    2. Zjistila jsem, že se veganem nikdy stát nemůžu, protože některé jejich zásady prostě neusdílím. Pro mě je mnohem důležitější svoboda a tolerance. A než si "honit triko", kdo je veganovitější vegan, považuju za větší úspěch, pokud by lidi maso a živočišné produkty alespoň omezili. Spousta lidí nechce nebo nedokáže zcela změnit životní styl, ale když se sníží konzumace, sníží se i produkce a následně utrpení. Takže pro mě je soucitné rozhodnutí i to, že se člověk např. 1x týdně rozhodne vzdát masa, jako vyjádření nesouhlasu s utrpením zvířat. Učiní-li toto rozhodnutí vědomě a svobodně, je větší šance, že bude v této cestě časem pokračovat a že se jeho okolí přidá. A pokud hodně lidí omezí maso, nebude potřeba produkovat tolik, bude se moci tlačit na zlepšení podmínek v chovu, atd..

      Vymazat
    3. I mě by stačilo, kdyby lidé omezili spotřebu masa a vážili si zvířat pro to, co nám poskytují. V mých představách ani není reálné, abychom všichni byli vegani.

      Vymazat
  3. Já jsem vegetariánka a respektuji jak vegany, tak "všežravce". Moje nejbližší rodina jí maso a nemám pocit, že bych se na ně díky tomu dívala nějak jinak .. Nepovažuju je za "sraby", "slabochy" ani nic podobného, protože sama vím, že cesta k vegetariánství/veganství je náročná a ne každý se po ní vydá. Od toho, co jsem přestala jíst maso se celkově doma jí míň a míň - tak párkrát do měsíce a nemusela jsem k tomu nikoho nutit ani přesvědčovat .. Jen jsem občas prohodila nějaké fakty, co jsem se dozvěděla a prostě jsem je řekla bych "inspirovala". Některé věgany vážně nechápu. Celková myšlenka veganství je mi blízká a zezačátku jsem si myslela, že na ní nemůže být nic špatného .. ale to, jak někteří lidé veganství propagují už je na mě moc ...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji za krásný komentář, máš naprostou pravdu :). Vše je prostě o lidech. A bohužel ani veganství ani jiné komunity a skupiny nezaručují, že se lidé budou chovat trochu odlišně a pochopí věci, které třeba ostatní chápat nechtějí...

      Vymazat