Jezte zdravě a levně!


Jíst zdravě a přitom nemít pořád prázdnou peněženku není zas tak nedosažitelný cíl. I když jsou obchody plné super/mega/ultra zdravých produktů, tak to celkem často bývá jen tahák na vaše peníze. Dneska se s vámi podělím o to, co mi doma nesmí chybět za základní suroviny.

Pokud chcete ušetřit na jídle, tak prvním a zásadním bodem je vařit doma a nosit si jídlo do práce/školy s sebou. Doma uvařené jídlo ve většině případů vyjde levněji a má to ještě jednu výhodu, vždy víte, co jíte 😉.

Tak a můžeme se vrhnout na "můj nákupní lístek".


Doma mi nikdy nesmí chybět luštěniny a to především červená a velkozrnná čočka, fazole a cizrna. K luštěninám přidám jeden můj malý tip. Vždy vařím třeba dvě balení najednou, vychladlé je rozdělím do sáčků a dám zamrazit. Když pak někdy nestíhám, stačí vyndat sáček z mrazáku a do půl hoďky mám hotové jídlo.
Dále to jsou různé vločky (nejčastěji ke snídani) a jako příloha pohanka, bulgur, rýže, těstoviny... sem tam i brambory, ale ty mi moc nejedou 😄. A ještě žitná a pšeničná mouka na můj domácí kváskový chléb.
Nesmím zapomenout na různá semínka a oříšky. Toto už je dražší záležitost, ale i tady se dá vystačit se základními druhy. Nejčastěji kupuji lněná a slunečnicová semínka a z oříšků arašídy.
I tady mám jeden tip, zkuste se podívat jestli nenajdete zdravou výživu, kde lze koupit vážené oříšky a semínka. Třeba slunečnice stojí o polovinu méně vážená, než ve 100g sáčcích v supermarketu.



A teď se dostáváme k mé nejoblíbenější kategorii... ovoce a zelenina 😋. Vždy je nejlevnější sezónní zelenina a ovoce, navíc je většinou i lokální (banány mají výjimku 😆). Navíc tuhle zimu, snad salát ani nikdo nekupuje, díky tomu jaké ceny v obchodech nasadili. Mám ráda i sušené ovoce, ale nekupuji ho zas tak často, když už, tak hlavně rozinky, brusinky a datle. 
A ani v zimě si neodpustím zeleninový salát, ke kterému je potřeba za studena lisovaný olej a nějaký ocet (nejradši mám vinné octy). Olej do salátů sice není zrovna levná záležitost, ale vydrží celkem dlouho, třeba 2-3 měsíce.


Poslední, o co se s vámi chci podělit jsou věci nazvané "bez nich ani ránu"
To platí hlavně pro lahůdkové droždí, se kterým se dá v jídlech neuvěřitelně kouzlit, dodá jim úžasnou chuť a i když balení vyjde asi na 50,- korun, vydrží mi klidně měsíc.
Druhou potravinu, kterou beru hlavně jako "energeťák" jsou chia. Ve dnech, kdy opravdu potřebuji trochu "nakopnout" stačí 1-2 lžíce chia semínek, do pití, snídaňové kaše, smoothie, atd... a za chvíli mám energie na rozdávání.

Tohle je opravdu základ co mi doma nesmí chybět. Několikrát do měsíce si koupím i další věci, jako tofu, tempeh, rostlinný jogurt a nějaké jiné veganské pochutiny, ale bez nich se dokážu obejít.

A co nakupujete vy?

Mějte se fajn
Petra

FitBlogies

Ahoj, jmenuji se Petra. Mám tak trochu jiný pohled na svět a snažím se i v těžkých situacích zachovat úsměv a optimismus. A co pro mě znamená být fit? Je to nejen cvičení, strava a péče o tělo celkově, ale i ta duševní stránka, kdy je člověk sám se sebou vyrovnaný. Pokud by vás cokoliv zajímalo napište mi na mail: hawlovapetra@seznam.cz

10 komentářů :

  1. Máme to stejně, i já mám doma všechny tady ty dobroty a bez nich ani ránu :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak to jsem ráda, že je nás víc, co takhle nakupuje. :)

      Vymazat
  2. Na Lahudkove droždí jsem přišla nedávno a to je gastronomicky zážitek :-))) luxusní záležitost. Jinak vše ostatní je ve spíži a je to dobrůtka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jo jo, jak někdo pozná lahůdkové droždí, není cesty zpět :D.

      Vymazat
  3. Tento komentář byl odstraněn autorem.

    OdpovědětVymazat
  4. díky za tip na to droždí, ještě jsem o tom neslyšela a když tak všechny vychvalujete, tak to taky zkusím :-) Mohla bych si to najít, ale jak a s čím ho připravuješ? :-)
    Jinak ostatní položky ze seznamu máme stejné :-) A ještě ujíždím na tofu, v Lidlu mají velký výběr ochucených a třeba to uzené jsem schopná sníst na posezení jen tak :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Opravdu kamkoliv. Dneska jsem dala lžíci droždí do guláše. Jindy ho nasypu na pizzu, přidávám do pomazánek, přítel ho jí i samotný :D. Nebo rovnou udělat omáčku z droždí - tu už tady někde mám v receptech jako "sýrovou" omáčku. Občas když nemám náladu se dělat s večeří, tak si nakrájím uzené tofu na chleba a posypu droždím :) - to uzený tofu je prostě nejlepší, taky sním klidně celý jen tak.

      Vymazat
  5. Super článek! :) Zajímalo by mě, jak to droždí chutná, musím ho zkusit. Ještě jsem o něm neslyšela.

    Days of Daysy

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji, ta chuť se těžko popisuje, přirovnala bych to k chuti glutamátu nebo něco jako ta šestá chuť umami.

      Vymazat
  6. Zaujímavý zoznam, otázkou zostáva či sa až tak zdravá strava človeku po čase nezunuje :)

    OdpovědětVymazat